Kim jest Twój klient? zadecyduj kogo chcesz dotrzeć






Analiza: Kim jest Twój klient? Wybór grupy docelowej

Kim jest Twój klient? Wybór grupy docelowej

Kim jest Twój klient? Wybór grupy docelowej

Jeśli wpadłeś na pomysł i nie wiesz, kto mógłby z niego skorzystać, to nie jest to dobry znak. Im dłużej zastanawiasz się nad potencjalnym klientem, tym większe ryzyko, że będziesz dorabiać filozofię do swojego produktu.

W momencie pojawienia się pomysłu na biznes równolegle powinien pojawić się obraz klienta. Im jest wyraźniejszy, tym łatwiej zweryfikować i wdrożyć pomysł oraz rozwinąć cały biznes. Klient to Twój cel!🎯

Stworzenie produktu, a następnie dopasowywanie go do klienta to odwrócenie prawidłowej kolejności. Tego typu działanie przypomina mi „styl włoski”, czyli rzucanie makaronu o ścianę i liczenie, że coś się przyklei. 😉

Korzyści z profilowania klientów

Musisz wiedzieć, do jakiej grupy docelowej chcesz skierować swój produkt lub usługę, aby:

  • oszacować potencjał rynku, ilu potencjalnych klientów liczy grupa docelowa
  • sprawdzić, czy ta grupa jest kaloryczna, to znaczy, czy jest dochodowa
  • zweryfikować, czy klient potrzebuje Twojego produktu lub usługi
  • wiedzieć, gdzie szukać klientów
  • ocenić, czy trudno dotrzeć do klienta
  • wycenić koszt i czas dotarcia do klienta
  • wiedzieć, jakich narzędzi użyć, aby pozyskać klientów
  • wybrać odpowiednie kanały dystrybucji, sprzedaży i komunikacji

To chyba wystarczająca liczba argumentów, aby przekonać Cię, że bez precyzyjnie zdefiniowanego klienta nie ma sensu iść dalej. 🙂

Jaka jest grupa docelowa?

Jak głosi stare powiedzenie, jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Promowanie produktów uniwersalnych, „dla wszystkich”, jest paradoksalnie trudniejsze, ponieważ wymaga wysokich budżetów, zasobów oraz skali. Ponadto w obecnych czasach klienci cenią sobie spersonalizowane produkty oraz specjalistów i ekspertów.

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl


Dwa słowa – szybkie podsumowanie

Jeśli wpadam na pomysł na biznes, muszę od razu zastanowić się nad klientem. Im wyraźniej będę widział obraz klienta, tym łatwiej będzie mi wdrożyć pomysł i rozwijać biznes. Muszę wiedzieć, do jakiej grupy docelowej chcę skierować swój produkt lub usługę, aby oszacować potencjał rynku i sprawdzić, czy ta grupa jest dochodowa. Definiowanie profilu klienta jest kluczowe, a pomocna może być technika persony, czyli stworzenie wirtualnej postaci z wybranego segmentu rynku. Muszę tez dobierać kryteria zachowań i psychograficzne, aby pozyskać niezbędne dane dotyczące liczebności danej grupy.
1. Na jakim etapie powinien pojawić się obraz klienta według autora artykułu?
2. Jakie korzyści można uzyskać z profilowania klientów?
3. Jakie kryteria można użyć do stworzenia profilu klienta detalicznego?
4. Jakie kryteria mogą być pomocne w definiowaniu profilu klienta biznesowego?
5. Jak można określić cechy swojego klienta za pomocą techniki persony?

Autor

  • Marek Nowakowski

    Ekspert ds. Inwestycji i Giełdy, autor wielu bestsellerowych książek na ten temat.