Czy biznes potrzebuje pasji?






Analiza: Czy pasja może zabić biznes?

Analiza: Czy pasja może zabić biznes?

Czym jest pasja?

Moim zdaniem pasja to coś więcej niż hobby. To uczucie i energia, która pobudza nas do działania, lecz należy mieć na uwadze, że nie jest wieczna, możemy ją stracić przez niewłaściwe pielęgnowanie.

Pasja również motywuje do ciągłego zainteresowania i doskonalenia swoich kompetencji w danym obszarze.

Nie daj się zwariować!

Szukanie pasji na siłę jest działaniem pozbawionym sensu, a sugerowanie się perfekcyjnymi okładkami magazynów, na których są uśmiechnięci ludzie z pasją, może być nie tylko frustrujące, ale również może obniżyć motywację do działania.

Pasja może zabić biznes

Pasja to wyjątkowe uczucie, którym darzymy czynność, z którą wiążemy silne pozytywne emocje. W tym znaczeniu pasja − paradoksalnie − może zabić biznes!

Bez względu na to, jaką prowadzimy działalność, biznes musi się opłacać. Realizując swoją pasję, mamy tendencje do zatracania się w tak zwanym flow i nie zwracamy dostatecznej uwagi na twarde fakty.

Pasja versus realne potrzeby

Jeśli masz hobby, to potrafisz wydać ostatnie pieniądze na sprzęt niezbędny do jego realizacji, rezygnując z innych ważnych domowych wydatków. Jest tylko jedno „ale”: w biznesie sprzedajemy, kupujemy, tworzymy emocje, ale należy jak ognia unikać planowania i podejmowania decyzji pod wpływem emocji.

Własny biznes to wielozadaniowość

Nawał zadań może spowodować, że coś, co sprawiało Ci wiele radości, może zmienić się w Twoją największą zmorę. A kiedy biznes będzie generował problemy, wtedy to, co darzyłeś miłością, zacznie Ci się kojarzyć z niepowodzeniami i przykrymi obowiązkami.

Nadmierne oczekiwania od (nie)pasjonatów

Pasja może mieć również niekorzystny wpływ na Twoich pracowników, ponieważ będziesz od nich wymagał ponadprzeciętnego zaangażowania.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl


Dwa słowa – szybkie podsumowanie

W poprzednim artykule pt. „Dlaczego chcesz otworzyć firmę?” omówiłem rolę motywacji w biznesie oraz znaczenie pozytywnych motywów, które wynikają z potrzeby zostania przedsiębiorcą a nie z przymusu. Jednym z nich jest próba przekucia pasji w biznes, co wydaje się być sytuacją idealną. Czy skrywa się za tym jakieś niebezpieczeństwo? O tym w niniejszym wpisie.

Wyjaśniłem, że pasja to uczucie i energia, która pobudza do działania, lecz nie jest wieczna i może zaniknąć przez niewłaściwe pielęgnowanie. Szukanie pasji na siłę jest działaniem pozbawionym sensu, a sugerowanie się perfekcyjnymi okładkami magazynów może być frustrujące. Poza tym, nadmierna pasja w biznesie może prowadzić do zatracenia się w pracy i niezauważania ważnych aspektów ekonomicznych.

Pasja może sprawić, że tracimy kontakt z realnymi potrzebami firmy i przekroczymy wydatki na niepotrzebne rzeczy. Dodatkowo, prowadzenie firmy opartej na pasji i nadmierny zaangażowanie mogą prowadzić do pracoholizmu oraz zaniedbywania innych obszarów życia.

Pasja może również wpływać negatywnie na pracowników, a zbytnie zaangażowanie w przekazywanie informacji klientom może prowadzić do utraty sprzedaży. Warto więc pamiętać o odpowiednich proporcjach i o tym, że pasja nie gwarantuje sukcesu w prowadzeniu firmy.

Próbując przekuć pasję w biznes, należy pamiętać o modelu biznesowym i generowaniu konkretnych wyników sprzedaży. Mówienie wyłącznie o pasji w biznesie, a pomijanie twardej wiedzy o przedsiębiorczości to narażanie ludzi na niebezpieczeństwo.
1. Czym jest pasja?
– Pasja to coś więcej niż hobby, to uczucie i energia, która pobudza nas do działania, wymaga pielęgnowania i doskonalenia swoich kompetencji w danej dziedzinie.

2. Czy próba przekucia pasji w biznes jest idealna sytuacją?
– Próba przekucia pasji w biznes może wiązać się z pewnymi niebezpieczeństwami, takimi jak zatracenie się w tzw. flow, nadmiernymi oczekiwaniami od siebie i innych, czy też wydawanie nadmiernych zasobów na rzeczy, które nie są potrzebne.

3. Jakie konsekwencje może mieć nadmierne skupienie na pasji w prowadzeniu biznesu?
– Nadmierne skupienie na pasji może doprowadzić do zatracenia się w pracy, braku obiektywności w podejmowaniu decyzji, kłopotów z zarządzaniem czasem i zasobami, a także niewłaściwego podejścia do klientów.

Autor

  • Marek Nowakowski

    Ekspert ds. Inwestycji i Giełdy, autor wielu bestsellerowych książek na ten temat.